Розвиток дрібної моторики у молодшому дошкільному віці

Рухи пальців і кистей рук дитини мають особливий розвиваючий вплив. Як ви пам'ятаєте, у новонародженого кисті завжди стиснуті в кулачки, і якщо дорослий вкладає свої вказівні пальці в долоні дитини, той їх щільно стискає. Малюка можна навіть небагато підняти. Однак ці маніпуляції дитина робить на рефлекторному рівні, її дії ще не досягли високого мозкового контролю, який дозволяє згодом свідомо виконувати рухи.

Значення хапального рефлексу полягає у здатності дитини не випускати з рук предмет. У міру дозрівання мозку цей рефлекс переходить в уміння хапати і відпускати. Чим частіше у дитини діє хапальний рефлекс, тим ефективніше відбувається емоційний та інтелектуальний розвиток малюка. Вплив мануальних (ручних) дій на розвиток мозку людини було відомо ще в II столітті до нашої ери в Китаї. Фахівці стверджували, що ігри за участю рук і пальців (типу нашої «Сороки - ворони» та інших) призводять до гармонійні відносини тіла і розума, підтримують мозкові системи в чудовому стані.

Японський лікар Намікосі Токудзіро створив оздоровлюючу методику впливу на руки. Він стверджував, що пальці наділені великою кількістю рецепторів, що посилають імпульси в центральну нервову систему людини. На кистях рук розташовано безліч акупунктурних точок, масажуючи які можна впливати на внутрішні органи, що рефлекторно з ними пов'язані. За насиченістю акупунктурними зонами кисть не поступається вуху і стопі. Східні медики встановили, що масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку, масаж вказівного пальця позитивно впливає на стан шлунку, середнього - на кишечник, безіменного - на печінку і нирки, мізинця - на серце.

У Китаї поширені вправи долонь з кам'яними і металевими кульками. Популярність зайнятої пояснюється їх оздоровлюючим і тонізуючим організм ефектом. Регулярні вправи з кульками поліпшують пам'ять, розумові здібності дитини, усувають її емоційну напругу, поліпшують діяльність серцево-судинної і травної систем, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус. У Японії широко використовуються вправи для долонь, і пальців з волоськими горіхами. Прекрасне оздоровлюючу і тонізуючу дію надає перекочування між долонями шестигранного олівця.

Талантом нашої народної педагогіки створені гри «Ладоньки», «Сорока - білобока», «Коза рогата» та інші. Їх значення досі недостатньо осмислено дорослими. Багато батьків бачать в них розважальне, а не розвиваючий, оздоровлюючий впливу. Дослідження вітчизняних фізіологів також підтверджують зв'язок розвитку рук з розвитком мозку. Роботи В.М. Бехтерева довели вплив маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності, розвиток мови. Прості рухи рук допомагають прибрати напругу не лише із самих рук, але й з губ, знімають розумову втому. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить - розвивати мову дитини.

Дослідження М.М. Кольцової довели, що кожен палець руки має досить обширне представництво в корі великих півкуль мозку. Розвиток тонких рухів пальців рук передує появі артикуляції складів. Завдяки розвитку пальців у мозку формується проекція «схеми людського тіла», а мовленнєві реакції перебувають в прямій залежності від тренованості пальців. Таку тренування варто починати з самого раннього дитинства. Виходячи з оздоровчого впливу на організм дитини кожного з пальців, допомагайте дитині координовано і спритно ними маніпулювати. Звертайте увагу на опанування дитиною простими, але в той же час життєво важливими вміннями - тримати чашку, ложку, олівці, вмиватися. Наприклад, якщо в чотири роки вона не вміє доносити в пригорщі воду до лиця - значить, у неї відстає у розвитку дрібна мускулатура. Виявивши відставання у дитини, не засмучуйтеся. Займіться з нею пальчиковою гімнастикою.


Переглядів: 2764
Також в цьому розділі: